Spise sundt og motionere lidt – nyt mantra for sundhed

Denne klumme udforsker normalt temaer som lægemidler, biotekstrategier, virksomhedsudvikling og værdien af biotekpipelinen. I dag bevæger jeg mig lidt væk fra de emner og skrive om hvordan vi kan undgå eller udsætte behovet for mange af de nye bioteknologiske lægemidler.

I dag skal handle om hvordan vi skal spise og motionere. Der findes selvfølgelig millioner af diæt- og motionsvejledninger og -guruer, men jeg vil give et videnskabeligt baseret og letforståeligt indblik i, hvordan man spiser sundt, og hvor lidt motion vi egentlig har brug for at fastholde et godt helbred. Ingen af mine forslag er virkelig originale, men målet er at vise vejen til en nænsom, ikke-dogmatisk tilgang til mad og motion.

  1. Spis uforarbejdede fødevarer. Der har levet mennesker på Jorden i næsten 50.000 år, og i langt størstedelen af den tid har vi spist uforarbejdede fødevarer som korn og proteiner. Når du køber ind i supermarkedet, så koncentrer dig om fødevarer, der ikke er stegte, kogte eller på nogen anden måde tilberedt eller forandret. Det er bedre at spise to rigtige æbler end at drikke et glas æblejuice, som indeholder 5 spiseskefulde sukker.
  1. Spis sjældnere forarbejdede fødevarer. Du kan ikke tilberede al din mad selv fra grunden af, men når du køber forarbejdede fødevarer, så vælg en enkelt pasta og ikke pommes frites og småkager, som typisk indeholder en masse tomme kalorier og simple sukkerarter.
  1. Spis så meget hjemmelavet mad som muligt. Når du spiser hjemme, kan du lettere undgå forarbejdede fødevarer. Forskning peger på, at kraftigt forarbejdede fødevarer indeholdende simple sukkerarter eller at meget forarbejdet kød er forbundet med dårligt helbred.
  1. Når du spiser ude, så vælg restauranter, der følger samme regler. I vores moderne, travle tilværelse kan vi ikke undgå at spise ude, men vælg så restauranter, der kreerer deres menu på basis af uforarbejdede fødevarer.
  1. Tilgå alle drikkevarer med kalorier som alkohol. Alt går an i moderate mængder, men deres ernæringsværdi (f.eks. frugtsaft) er begrænset. Drik mere vand.
  1. Spis sammen med andre, helst nogle, du kan lide. Det vil give dig mere lyst til at lave mad og få dig til at spise langsommere. Det vil også gøre dig mere glad.

Alle disse regler skal få dig til at blive mere bevidst om, hvad du spiser. Og én ting til: Gør dig ikke til dommer over, hvad andre mennesker spiser. Vi er alle forskellige, og vores krop bearbejder fødevarer på forskellig vis. Følg disse vejledninger, og spis mindre; vores portioner er blevet alt for store. Jeg er sikker på, at du hurtigt vil føle dig sundere.

 

Hvor lidt motion virker?

Med hensyn til motion, så ved vi jo allesammen godt, at vi skal dyrke motion, især når vi begynder at få “bælte” på efter de 40. Spørgsmålet er ikke, hvor meget vi skal motionere, men – i vores travle liv – hvor lidt motion vi skal have for at styrke vores helbred og undgå sygdom?

Svaret på dette spørgsmål er ifølge en videnskabelig gennemgang af en lang række studier (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26362561): overraskende lidt. 10 km løb om ugen synes at have lige så positiv en effekt på vores helbred som at løbe mere – selv om dette selvfølgelig kan eliminere noget af det der bælte. Forskerne fandt, at selv ved at løbe så lidt tabte løberne sig og havde lavere risiko for overvægt end dem, der løb mindre eller slet ikke. Så løb bare lidt – 20 minutter eller deromkring tre gange om uge.

Og næste gang holde jeg mig til biotek investeringerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *